03.11.2019

En verden av tanker

Bare en kort notis angående mitt forrige innlegg: jeg var ikke egentlig ute etter sympati. Det er ikke sånn: "Ååå stakkars meg som ikke har en kjæreste". Det er mer den følelsen av å ha gått glipp av noe som alle andre har opplevd. For eksempel når alle drar til Legoland og du er den eneste som ikke har vært der. Alle andre har jo hatt en kjæreste på et eller annet tidspunkt i livet, og her står jeg uten den erfaringen. 



24.oktober.


Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Hodet mitt har så mange tanker på en gang at jeg ikke vet hvilken tanke jeg har foran meg til ethvert tidspunkt. Jeg har prøvd å skrive på prosjektoppgaven min i et par timer, men hodet mitt er ikke på rett plass i dag. Det er altfor mange følelser og tanker som jeg ikke har spunnet opp i til at jeg klarer å være et nøytralt forsker-hode.

Når ting ikke går som planlagt bebreider jeg meg selv. Jeg tenker alltid på forhånd hva andre skal si og mene, og det går jo aldri som man har tenkt seg. Andre mennesker tenker andre tanker enn meg, og det er umulig å forutsi før det skjer. Kanskje har jeg vanskelig for å la andre ta kontroll ettersom jeg gjennom hele livet har kontrollert hva som skal skje i min egen historie.

Jeg vet at jeg er kul, og utadvendt og at folk liker meg som venn. Men av og til vil man ha bekreftelse på at man er sexy, morsom og smart. Og de bekreftelsene kunne jeg gjerne fått litt oftere. Men hvordan kan jeg forvente at andre skal gi meg bekreftelse, når jeg er for feig til å gi andre det samme?

De siste årene har jeg ikke hatt så stort behov for å eksponere meg selv for andre. Jeg har foretrukket å lese bøker og se på serier på rommet mitt. Denne høsten har brakt med seg et stort oppmerksomhetsbehov, på linje med det jeg husker å ha hatt tidligere år. Jeg trenger likes og at andre tar kontakt med meg. Jeg har alltid vært den som holder kontakt med andre, men i perioder av livet skulle jeg ønske at jeg var den som ble kontaktet.

Det er ikke sånn at jeg går rundt og tenker på disse tingene hele tiden. Men noen dager går hjernen i et annet gir, og da er det ryddigst å skrive ned tankene, legge notatene ned i en boks og lukke eska med ekstra lås på. Få det ut av verden.

1 kommentar: