23.02.2013

En million norske kroner

Dere vet de som vinner jackpot i Lotto? De må da synes det er himla vanskelig å bruke så mye penger (på noenlunde riktig vis). Men om man fikk bare én million, så skulle man da klare å bruke dem så lett som bare det, tror dere ikke? Jeg har iallfall tenkt på hva jeg ville brukt dem på, om jeg fikk en million norske kroner skattefritt!



Aller først ville jeg satt en fjerdedel inn på en sparekonto, sånn at jeg kunne hatt det litt enklere økonomisk under studietida. Økonomisk tøft studieliv er noe av det jeg gruer meg mest til med tanke på framtida, enda det er et og et halv år igjen til den epoken av livet mitt begynner. Tida etter studiene, med masse lån, høres litt skummelt ut det også. Lån er et dystert begrep, synes jeg...

Jeg ville så fordelt en tidel på diverse veldedighetsorganisasjoner som Plan, Kirkens nødhjelp, WWF, Redd Barna og leger uten grenser. Jeg hadde sikkert drevet research på flere, sånn at jeg kunne gitt ti tusen til ti forskjellige organisasjoner. Ville gjerne hatt med et par bevegelser som hjelper miljøet; både havet og regnskogen!



Så ville jeg kjøpt en reise hit og tilbake for diverse familiemedlemmer, spesielt i Skottland, sånn at de kunne besøkt oss. Det hadde vært veldig fint, for da hadde de ikke hatt noen unnskyldninger; de kunne jo ikke sagt nei etter at billettene var bestilt! Også ville jeg satt av en eller to tidel(er) av millionen til lillesøster, fordi hun er den beste i verden, og fordi vi alltid har hatt deals om å dele gevinster. Og et par hundre tusen til mamma og pappa. På deling, selvsagt. Det som er igjen etterpå får gå til sparing, det også. Jeg vet iallfall ikke hva jeg skulle brukt flerfoldige millioner på - stakkars millionærer! Hva ville dere gjort?
Bildene er linket

35 kommentarer:

  1. Mye bra fordeling der, Siv :D Jeg hadde nok heller ikke hatt store problemer med å finne ut hva jeg skulle ha brukt 1 million på. Først og fremst så hadde det hjulpet veldig å bare oppleve en ganske mye større økonomisk trygghet enn det jeg har nå. Kanskje jeg hadde funnet et annet sted å bo? Skulle i alle fall satt av en god del til studier etter at jeg er ferdig med lærerutdanning. Og så ville jeg brukt litt på å unne meg tur til steder jeg har lyst til å dra. Kanskje til og med slått på stortromma og spandert en liten tur på andre hehheh..

    1 million er jo egentlig ikke så fryktelig mye, sett i forhold til dagens samfunn og hvor fort penger går til alt mulig. Men er man student så hadde det hjulpet veeeeeldig! :D

    SvarSlett
  2. Jeg ville kjøpt meg en leilighet eller hus, men ikke noe stort da jeg ikke trenger det. Tatt lappen og kjøpt bil. Betalt for utdanningen jeg skal begynne på til høsten.

    SvarSlett
  3. Vanskelig spørsmål... Jeg synes du hadde fordelt dem fint da! Jeg er jo litt gamlere enn deg, så den delen med å spare til studietiden ville nok heller gått med til å betale ned studielån ;-)

    SvarSlett
  4. Haha, er artig innlegg! (Og liker bildet fra The Dark Knight <3)
    Jeg ville nok vært så kjedelig å spart så og si alt, bortsett fra kanskje til en ferietur. Hadde nok også unnet meg noe eksklusivt og dyrt, mest sannsynlig en Chanel veske :p Synes at når man først skulle vunnet noe så er 1 million ikke så veldig mye, for å kunne gjøre masse jeg vil, dele det med seg, og betale ned senere lån. Men det hadde hjulpet, haha :p

    SvarSlett
  5. Jeg tror jeg ville brukt det til å kunne kjøpe hus/leilighet der jeg ønsker uten å måtte ta opp lån. Også studier da. Mye ville nok gått til de store tingene man pleier å måtte ta lån til. Lån skremmer meg så inderlig. Jeg er livredd for å ta opp lån, og viten om at jeg en gang møter opp til flere situasjoner det må til i, er så skummel. Også ville jeg kanskje brukt det til å ha råd til å ikke jobbe, og istedet reise rundt et par år.
    Også må jeg jo innrømme, at jeg nok også ville fornyet garderoben. Og kjøpt en mye bedre pc enn jeg egentlig trenger, og et veldig godt kamera med tre veldig gode objektiver til. Et zoomobjektiv, en vidvinkel og et portrettobjektiv. Og alle mummikoppene, for de synes jeg er for dyre til å ta meg råd til nå. Hadde det vært snakk om en hel del millioner, ville jeg startet et hjem for dyr som ikke har det selv. Min egen dyrebeskyttelse. Eller hjulpet den som allerede eksisterer.

    SvarSlett
  6. Det er ikke lett å si :) Men mye hadde nok gått til sparing til hus, hund og ny bil. Litt hadde nok blitt spandert på familiemedlemmer, litt på veldedighet og til reiser! :) Hadde nok og brukt litt på akkurat det jeg ville uten å tenke "jeg må spare/jeg har ikke råd", helt egoistisk.
    Synes du hadde en veldig fin fordeling, så hentet litt inspirasjon ;)

    SvarSlett
  7. Hvis jeg hadde vunnet en million, ville jeg ha satt inn noe i banken på en sparekonto og fått så så mye i måneden på min bruks konto. Slik at jeg hadde litt ekstra å bruke av hver måned. Jeg ville ha gitt bort til venner, spesielt ene venninna mi som jeg vet ikke har så god råd og det har heller ikke familien hennes. Så antakelig hadde moren hennes fått litt også. Så hadde jeg nok kjøpt meg bil, for da hadde jeg hatt råd til å ha det. Gitt noen penger til forskjellige familiemedlemmer, som søsteren min og tantebarna mine:) Jeg hadde nok også gitt litt ekstra til plan, for utenom det jeg gir til dem i måneden som plan-fadder. Hadde jeg vunnet flere millioner ville jeg ha satt pengene mine i noe. Kjøpt meg hus, bil og kanskje hytte ett sted. Ville ha reist til Kina og Australia. Slik jeg alltid har ønsket meg. Men jeg tror nok det beste er om man vinner en eller to. Jeg synes veldig synd på de som vinner tjue millioner og sånn. Jeg tror jeg hadde blitt mer lei meg enn glad hvis jeg vant så mye penger. Jeg forstår ikke hva man skal få brukt så mye penger på.

    SvarSlett
  8. Du er et godt menneske du, Siv! Vet du? Om jeg hadde hatt flerfoldige millioner, hadde jeg bygd et hus som er akkurat sånn jeg ønsker meg det. STORT, med hemmelige rom og ganger. Rett og slett et fantastisk stort eventyrhus! En god del hadde godt til sparing, en god del til reising også ville jeg hjulpet noen som trengte det. Også oki da, kanskje jeg hadde kjøpt alle trusene mine på accessorize :)

    SvarSlett
  9. Der var du igjen :-) Savnet deg nå. Titter stadig innom for å se om du har lagt ut noen gullkorn :-) For det første: synes det er så koselig at du og søsteren har så godt forhold. Jeg og min søster har jo også det, og hatt det hele veien egentlig. Herlig å ha en venninne i søsteren sin også :-) Så til millionen. Jeg hadde gjort manga av samme prioriteringene som deg. I tillegg ville jeg kjøpt meg leilighet eller et lite hus.. Bare leier og er jo godt voksen for å si det sånn.. ja da hadde det vært deilig med egen bolig. Lån går greit i forhold til studier, men jeg tok BARE lån, jobbet ingenting, fullt lån, og det er litt kjedelig nå.. Har mye igjen fremdeles å betale på.. Jeg ville faktisk gitt bort mye av den millionen, til både veldedighet og til familie, kanskje et par venner også :-)

    SvarSlett
  10. Fornuftige gode Siv;) Jeg har tenkt på det opp igjennom åra jeg også. Nå tror jeg at jeg ville betalt ned studielånet. Reist med hele familien (trenger ikke være så langt bare vi er sammen), besøkt jentene i India og min fødeby, gitt noe til de som trenger det og spart. En milion går fort, Kaaanskje flytta sørover

    SvarSlett
  11. Oj du er utrolig snill som ville gitt bort så mye. Når det kommer til studielån så er det best å få en deltidsjobb ved siden av studiene, og hvis du er god med økonomien, så ville jeg tatt lånet og lagt alle pengene inn på en sparekonto.

    Haha og om jeg hadde vunnet en million hadde jeg betalt ned alt lånet mitt. Bolig- og studielån:P

    SvarSlett
  12. Ville nok satt av en del til sparing og gitt til veldedighet. Jeg har bare et halvt år igjen til studietiden :O Gruver meg som bare rakkern. Ellers ville jeg reist en del og sikkert shoppet litt for mye ;)

    SvarSlett
  13. Hehe, så snill du er! :P Godt at du har gitt et lite livstegn fra deg igjen! :D
    Én million er jo egentlig ikke SÅ mye så det ville jeg nok muligens spart slik at jeg hadde hatt litt egenkapital til evt. et hus eller noe sånt... Med flere millioner hadde det sikkert blitt litt ekstra sløsing også og selvfølgelig utdeling til familien og sånt. Farmor og dem hadde nok fått en god slant også! Tror nok at det er veldig gøy å ha vunnet masse idet det skjer, men etterhvert så har det jo egentlig ikke SÅ stor betydning. Penger er jo bare penger...

    SvarSlett
  14. Jeg ville nok gjort litt som deg, avhengig av hvor stor sum jeg hadde vunnet da. Satt litt på bok - til hus/bil/andre lån. Gitt en del av pengene til slike organisasjoner, gitt endel penger til kreftforskning, og så litt til min kjære mor , og litt til pappas familie!

    SvarSlett
  15. det er som du sier, det kan bli "for mye penger". en mill er faktisk ikke sååå mye, men igjen så kan det hjelpe veldig. HVIS man bare bruker dem riktig. å sette inn litt på sparekonto er jo det lureste man kan gjøre :) ville nå også ha kjøpt meg et paaar sko jeg da :p hehehe

    SvarSlett
  16. En million kroner er egentlig ikke så mye i dagens samfunn. Man tror at det skal være mye, men det er fort gjort å bruke opp en million. Jeg har over en million i lån....så mye hadde nok gått til å betale ned lån for min del. Også ville jeg nok også reist og opplevd litt nye steder!

    SvarSlett
  17. Hmm, det er som noen andre her sier, 1 million er "ingenting" i dagens samfunn. Sett at jeg snaart er ferdig med skole, ville jeg nok satt dem til sparing, kanskje én liten utenlandstur, eller to. Men utover det sparing til hus osv. :D

    SvarSlett
  18. Jeg tror 1 million ikke vil være så ille å bruke opp. Jeg tror jeg ville først kjøpt meg den klokka jeg har sikla på på nelly som koster 1700,- og som er alt fro dyrt for en klokke, uasnett om man har råd eller ikke! Jeg ville også lagt av ca 1/4 til jeg også blir student. Jeg vil dratt på besøk til tanzania å besøkt søstra mi når jeg er ferdig på skolen i mai. Også ville jeg tatt med hele familien + en del av vennene mine med meg på ferie til Chile (ikke spør hvorfor, et bare virker flott) og leid oss en helt sinnsyk flott villa med eget basseng og strand og masse annet digg. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg har brukt til nå. Men jeg tror jeg ville brukt 100.000 ish å brukt på noe mer konstruktivt enn meg selv, noe med miljøet tror jeg! Hvis jeg SÅ hadde hatt noe igjen ville jeg spart resten tror jeg. heheh! Ikke like greit å vite hva man skal gjøre med alle pengene heller ;))))

    SvarSlett
  19. Åh, jeg ville også gitt bort mye, for en million gir nok renter til at man kan leve på dem leeenge... Hadde reist verden rundt, kjøpt mange gaver, og funnet meg en fin leilighet jeg kunne ha som base når jeg ikke er ute på tur. Haha, gøy å tenke på!

    SvarSlett
  20. Fin fordeling. Tror nok jeg hadde lett klart å bruke opp en milion selv, hadde gått på hus og tilbakebetaling på lån, og litt penger til familie, og da ville det meste vært borte. Hadde vært strålende fornøyd med det, vet ikke hva jeg skulle gjort med mer enn det egentlig.

    Sv/ Så flott! Litt fnising er bare bra det :D

    SvarSlett
  21. Om eg hadde 1 million ville eg ha brukt dei på lån (kjempespennande, men nødvendig...), spandert ein reise på meg og nokon eg er glad i, gitt penger til Bestemor sånn ho får eit nytt kjøkken og tatt resten i banken.

    SvarSlett
  22. en million hadde ikke vært problem å brukt opp, med huslån på godt over millionen hadde jeg ikke blitt gjeldfri engang. Tror ikke jeg hadde vært så gavmild som deg med "bare" en million, men hadde jeg vunnet viking lottoen med mange mange millioner hadde både jeg, søsken og foreldre blitt gjeldfri og i tillegg skulle de fått penger på konto. Jeg skulle gitt mye penger til SOS barnebyer, og andre organisasjoner. Og jeg ville reist med SOS for å besøke flere barnebyer, inkl. I peru der jeg har mitt fadderbarn. Også skulle huset blitt pusset opp, og vi skulle leid inn folk til å fikse det for oss. også skulle jeg vært så materialistisk å kjøpt en ny snerten kånebil, og reist jorden rundt:)

    //Klærne fra zalando er kommet, og jeg er fornøyd:) skal poste et innlegg om det i morgen, men ingenting negativt å utsette på de:)

    SvarSlett
  23. Huff, det er vanskelig. Jeg tror jeg hadde prøvd å spare det meste, fordi jeg er en "sparer" som venter på vanskeligere tider med lån og studier og hus og bil og den slags. Jeg tror jeg hadde gitt noe til de trengende, og spandert en god ferie på meg selv til å bli skikkelig frisk og fit-for-fight igjen :)

    SvarSlett
  24. Sv; Tusen takk for det!! :D

    SvarSlett
  25. Det er et veldig godt poeng, at det må være sykt å plutselig sitte med så mye penger, det er sikkert lett å gå i fella å kjøpe masse dyre ting og plutselig ikke sitte igjen med noe.

    Jeg hadde definitivt gitt en del til veldedige formål. En del til kirka mi, og så hadde jeg også valgt en del forskjellige små, musikkrelaterte foretak som jeg har lyst til å støtte (Heartsupport, Come&Live, RYFO, for eksemepel). Men i stedet for å putte særlig mye på sparekonto hadde jeg nok heller prøvd å investere pengene, sannsynligvis i eiendom. Da får man jo mer tilbake for pengene enn hva man gjør om man putter de i sparekontoen! :)

    SvarSlett
  26. Om jeg hadde hatt penger, ville jeg: Ha kjøpt meg ny leilighet og leid ut den jeg har pr idag. Gitt penger til familien både i Norge og utlandet. Dermed satt noe på sparing til "dårligere" tider..

    SvarSlett
  27. Sv: Glemte å skrive at Søkblogg er det jeg som eier :)

    SvarSlett
  28. Jeg kjenner faktisk en som vant flere millioner i en alder av 18 år. Det er faktisk ikke så greit, spesielt hvis man er usikker på hva man ønsker å gjøre fremover når det kommer til studier og jobb.

    SvarSlett
  29. Å, det er så gøy og tenke sånn, det gjør eg ofte.. eg og ville satt ein del til sides til seinere i livet, og så ville eg gitt vekk ein del til folk som trengte det, fks. barneheimer og slikt.. og så ville eg oppsøkt dei beste legene i verden så eg kanskje kunne blitt frisk!! og så ville eg gitt penger til min kjære søsken og foreldre så klart <3

    SvarSlett
  30. Jeg kan ikke noe for det selv om det kanskje er materialistisk, men hadde noen gitt meg en million kroner idag - så hadde jeg vært i bilbutikken imorra og kjøpt meg ny bil MED automatgir! Jeg vet nøyaktig hvilken bil jeg vil ha :) Jeg hadde kanskje betalt ned på de 20 000 jeg har igjen på billånet mitt også. Resten hadde jeg satt på sparekontoen eller noe høyrente-sikkert.

    SvarSlett
  31. hadde jeg vunnet en million hadde det blitt brukt på sparing, egenkapital til hus/leilighet, en ny bil og reising sammen med Kristian :-) Hadde også fylt opp litt på BSU til både lillebror og lillesøster, og gitt en slant til mamma og pappa, som takk for alt de hele tiden gjør for oss alle, både søsknene mine, og jeg, Kristian og Tiko :-)

    SvarSlett
  32. Oioi ja hva ville jeg ikke gjort! Men nå er det nå en gang sånn at man vanligvis har lån (ikke jeg enda, men d kommer ved neste huskjøp) så jeg ville nok investert hele sulamitten i nytt hus i Sandnes:) Hadde jo ikke fått en liten hybel engang, men hadde vært litt på vei.
    Hvis jeg ikke hadde trengt nytt hus så ville jeg brukt det på reise jorden rundt! Er så mye jeg gjerne ville sett:)

    SvarSlett
  33. En million er bare mye når du tenker på det, ikke når du drar inn virkeligheten som boligpriser. Jeg tenker som deg: med mange penger følger ansvar og jeg synes du har så gode tanker om hvordan du ville brukt dem. Du er et godt forbilde for unge!

    SvarSlett
  34. Jeg hadde gitt til vedledighets organisasjoner i allefall, Dyrebeskyttelsen og Kattens Vern i allefall. myLIFEspeaks og Leger uten grenser. Jeg ville betalt lånet mitt på leilighet og jeg ville reist. Ikke minst delt med mamma og min bror..jeg ville også tatt lappen og endelig reist til USA og Haiti! Resten hadde jeg spart.

    Åh, tenk å vinne en million!

    SvarSlett
  35. Åh.. Hvor mange lørdager har jeg ikke sittet å stirret på TV-skjermen og trippelsjekka lotto-kupongen min og drømt om akkurat dette?!

    Jeg har nok lett for å drømme meg bort, å det å vinne en million hadde jo vært superduperfantastisk det altså! Men.. Jeg tror nok at hvis det først hadde ramlet seks nuller inn på kontoen, så hadde jeg nok blitt ENDA mer grådig enn hva jeg er. Jeg vet. Er det mulig liksom!

    Nei, først hadde jeg nok spandert på hele familien min en ordentlig sydentur! Og så sendt mamma og pappa på en skikkelig cruiseferie, de er jo så gode!
    Måtte vel kanskje ha investert i en McFly-konsert igjen, kanskje?? :D
    Og en bil. Ikke MINST en bil!
    Også hadde jeg gjenopprettet autogiroen til WWF!
    Resten hadde nok stått trygt inne på en sparekonto. En million er kanskje mye penger, men så kommer jo fort den tiden da man stifter familie, kjøper hus og må handle katte og hundemat annenhver uke også - og da kan en million fort bli til en veldig liten sum! ;)

    Hm.. Må vel kjøpe lottokupong igjen til helga!

    SvarSlett