06.02.2013

All-interesse

Da jeg for noen uker siden så gjennom bloglovin'-lista mi, la jeg merke til at jeg følger overraskende mange psykologi-blogger, enda jeg er realist i følge fagvalgene jeg har tatt. Jeg er nok realist, ingen tvil om det, men jeg er også en samfunnsentusiast. Menneskehjernens funksjoner (handlinger?) er noe som facsinerer meg grenseløst, og politikk kunne jeg lett interessert meg enda mer i. Jeg er en sånn person som synes det meste er interessant, jeg!

 The Weightlessness of an Artist's Soul 
[Explored]

De aller fleste har sine fagfelt som de er gode på, mens de uten store problemer kan ramse opp alt det som ikke interesserer dem det grann. Selvfølgelig henger det sammen - det du interesserer deg for, og det du er god i. De som er gode ryttere, liker som regel det å sitte på en hest. Selv er jeg derimot en person som holder alle muligheter åpne: et åpent sinn, uten fullt gjennomtrekk!



Jeg er ikke bedre i språkfag enn i realfag. Gym er heller ikke en av mine svakheter lengre. Før hata jeg fotball, men jeg gjorde en innsats og bestemte meg for å endre holdning. Det tok tid å endre tankesettet rundt sporten, men over tid gikk det, og jeg er ikke like elendig nå, som det jeg har vært i ganske store deler av livet mitt. Innstillinga har nemlig mye å si. Jeg kan for eksempel skifte dekk på bilen. Ikke fordi jeg synes bil er interessant, men på grunn av holdninga mi til det å være selvstendig - både som kvinne og som individ.

Outdoor yoga

Det er greit å ikke være ekspert. Det er helt okay å kunne litt om alt. Jeg hiver meg med i ganske mange forskjellige typer samtaler, jeg. Man får veldig mye ut av å ha en solid basis, ja. Men det skaper også indre konflikter: hva slags jobb kan man få av å kunne litt om alt? I dag skal alt og alle spesialiseres, og det hjelper kanskje ikke stort å kunne alle verdens hovedsteder og flagg eller gangetabellen. Datamaskinen løser sånne små kunnskapsmangler for deg. For meg og mitt liv, synes jeg derimot det er greit. Jeg tror jeg hadde levd kjedelig om jeg bare interesserte meg for grunnstoffenes periodesystem, derivasjonsregler og emisjonsspektrum. Vi realister kan jo være smarte på andre (og sosiale) plan også!
/Bildene er linket.

27 kommentarer:

  1. Ja! Alt heng saman, og det er viktig å ikkje ekskludere erfaringar og ny lærdom før ein har prøvd og skaffa seg litt kjennskap til det - og då blir det jo kanskje kjekt til slutt.

    SvarSlett
  2. Å, jeg er så enig med deg! Er lurt å kunne litt om alt, og nei, ikke digge alt, men kunne det og være i stand til å, tja, skifte dekk på bilen (thumbs up!!). Vet du hva som irriterer meg noe grenseløst? At ungdommer sitter og opptar plass i klasserommet uten å ha et eneste fnugg av drømmer, ambisjoner eller MENINGER. De har ingenting de brenner for, er interesserte i, har lyst til å gjøre, KAN å gjøre etc. Ok, nå skjærer jeg alle over en veeldig grov kam, men seriøst, see what I mean?

    Du er så flink, du! :D

    SvarSlett
  3. Fint innlegg!! :) Jeg er en av de der litt-av-alt! Jeg elsker språk, realfag, fysisk aktivitet, kreative fag, og jeg gjør det ganske bra i alle disse "fagene". Jeg har studert språk, realfag og ernæring før jeg gikk over på klesdesign. Og det merkelige er, at jeg har toppkarakterer i alle studiene, det er vel ikke helt normalt?! Men sånn er det, og det er sånn jeg liker det. Jeg liker å kunne diskutere med en hel gruppe mennesker som har flere interesseområder. Jeg døøøør når jeg blir satt i ett rom med folk som bare interesserer seg for mote, og noe annet skulle tatt seg ut, kun fordi de studerer på ESMOD! Samme er det om jeg møter gamle ernæringsmedstudenter som kun skal snakke fag! HALLO!? Du er mer enn studiet ditt, mer enn jobben din! Huff, jeg tror jeg sporet av. Uansett. Broaden your horizon

    SvarSlett
  4. Har du noen gode psykologiblogg-tips til meg? :)

    SvarSlett
  5. Jeg er nok ganske enig med deg :)
    Innenfor fag er jeg nok av typen som har fokusert på det ene faget (men innenfor det faget er det jo TUSENVIS av emner), men jeg har generelt god allmennkunnskap - følger med i verden (nyheter, politikk, debatter) - ser dokumentarer på tv. Bare for å bli litt alt-vitende på ting som er nyttig å være alt-vitende om. Noe sånt? Ja :)

    SvarSlett
  6. jeg har ikke noe slikt jeg føler jeg er spesielt god i da, så er ikke noe dilemma at jeg er for allsidig x)

    SvarSlett
  7. Utrolig bra innstilling du har:D Bare du jobber for noe, får du det til:P Jeg liker det:D også, kjempe fine bilder:D

    SvarSlett
  8. Jeg er ikke noe spesielt god i noe, men synes det er greit å være litt god i ting man interreserer seg for..
    Bra innlegg Siv! Liker ditt syn på livet!

    SvarSlett
  9. Hihi, skulle gjerne kunne skifte dekk på bilen, jeg også. Jeg er nok en av de som kommer til å stå å klø seg i hodet om noe skjer med dekket på biltur. Tror jeg må line meg opp til pappa eller brodern og be om Dekkskifte-101.

    Men det er da herlig å kunne litt om alt OG være bedre på noe. Og jeg merker selv at det er godt å ha et bredt interessespekter.
    Jeg KAN foto, jeg elsker film, digger å diskutere musikk, spilte fotball i 10 år og elsket det.
    Flott å kunne like og snakke om flere ting!

    SvarSlett
  10. Du er virkelig ei kjekk jente altså! Jeg syntes virkelig du virker som en jente som liker det meste, og hva enn du bestemmer deg for å gjøre senere i livet vil du garantert like og brenne for :-)
    Jeg føler jeg er god til å lytte, formidle og undervise, så jeg føler jeg har funnet min vei gjennom det å bli lærer :-) Har storkost meg så i praksis :-D

    SvarSlett
  11. Dette stemmer veldig godt. Jeg ser det selv når jeg har bestemt meg og endret tankegang går insatsen og karakterene opp....

    Ha en strålende dag videre! ;)

    SvarSlett
  12. Kjempe fint innlegg! Det er mye å si på holdning man har til ting,og det er bra å ha et åpent sinn.Jeg tror man kan komme langt med det!

    SvarSlett
  13. Jeg tror det er lurt å kunne litt om alt, i bunnen, og så finner man ting å spesialisere seg på etterhvert. I forhold til jobb, vil du sikkert se etterhvert at noe trer fram som mer interessant enn andre ting, og kanskje gir det litt mer fokus, et studie :-) Men veldig lurt å la mulighetene får å velge alle retninger være åpne en stund til, det er smart det :-) Og sånn for sin egen del, så er det jo deilig å kunne noe innen flere felt. Stå på som du gjør du Siv, det høres både lurt og herlig ut å ha en sånn innstilling :-)

    SvarSlett
  14. Menneskets indre er noe som facinerer meg umåtelig også. det er bare så... interessant og spennende. politikk må jeg nok sette meg mer inn i selv. følger liksom sånn halvveis med jeg :s

    SvarSlett
  15. Lurt å kunne litt om alt, å ikke bare ha ett eneste felt en kan bidra med noe. Men så er det jo senere greit å få et spesialtfelt som man er også god på :)

    SvarSlett
  16. Alle interessene er jo en berikelse til livet :) Jeg elsker så mye forskjellig og kunne ikke vært foruten noen av interessene, selv om man selvsagt har opplevd å bli forvirret. Slikt går seg til, heldigvis!

    SvarSlett
  17. Akkurat nå tok du orda ut av munnen på meg!

    SvarSlett
  18. Du er flink!! Jeg tror det er en større fordel å kunne litt om masse enn masse om "litt". Selvfølgelig kan man mer om noen ting enn andre, men så lenge man har en viss oversikt så tror jeg at man kan nå langt! :)

    SvarSlett
  19. Jeg er så enig med deg! Holdning har alt å si! Jeg elsker å prate med folk som kan masse om noe jeg ikke kan noen ting om, for da lærer man så utrolig mye!

    KOS DEG I LONDON :))) (når du drar da, vet ikke helt når det er...lul)

    SvarSlett
  20. HAHA, Jeg er akkurat slik som deg :D Har store interesser innenfor ulike områder. Har jo valgt realfag på videregående, men jeg hadde også noen samfunnsfaglige fag. På grunn av mine allsidige interesser fikk jeg store problemer da jeg skal velge høyskole og yrkesvei til april. Er fortsatt litt usikker, for jeg er glad i alle slags fag. Likevel må jeg velge det jeg liker alleraller best, og da tror jeg det blir lektor i sosialkunnskap, statsvitenskap osv :)

    SvarSlett
  21. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Jeg har mange interesser som har fulgt meg hele livet, og jeg kunne sikkert blitt lærer, tolk, bokillustratør, koreograf osv osv - hadde jeg gjort hobbyer om til yrke. Men mitt største ønske er å hjelpe andre, så får interessene bli på hobbybasis enn så lenge i alle fall :)

    SvarSlett
  22. Liker det du skrev om at man ikke trenger å være ekspert på alt! Det føles litt motsatt noen ganger på høgskolen. Der skal man helst fordype seg veldig i noen innsnevra temaer. Det er fint med folk som har litt spredte og ulike interesser, det gir et fargerikt samfunn av ulike oppfatninger :)

    Du har ikke lyst til å dele noen anbefalinger av blogger en gang da? :) Jeg liker veldig godt sånne type blogger som du nevner i starten. Men noen ganger er det litt utfordrende å finne diamantene blant alle de rosa topplistebloggerne..

    SvarSlett
  23. Bra innlegg Siv:) Belyser noen viktige punkter der altså!

    SvarSlett
  24. Wow for et bra innlegg, Siv! Du er så flink med ord og jeg kjenner meg veldig igjen i nesten alt du skriver her på bloggen. Det er fint å kunne litt om mange emner enn å bare kunne mye om ett! Ha en fin lørdag vakre deg!

    SV: Ja, det er virkelig vakkert!

    SvarSlett
  25. / Du skriver alltid så gode kommentarer, og hver gang jeg får mail om at jeg har fått kommentar fra deg, så blir jeg så glad, så glad. Og hey, du skrev kommentar nr. 200. Hva med en premie? Du kan få et koselig brev, om du har lyst. hjarte. ha en deilig helg!

    SvarSlett
  26. Skulle ønske jeg var litt mer all-interessert! Det er nok min egen skyld (med litt påvirkning fra andre) hva jeg interesserer meg for, men det har seg sånn at jeg i de fleste tilfeller trives jeg faktisk med det. Og da gidder jeg ikke bruke masse tid og krefter på å tvinge meg selv til å bli interessert :P
    Men skulle ønske meg litt mer all-interesse når det dukker opp samtaler e.l. der jeg gjerne skulle kunnet litt mer!

    SvarSlett
  27. Åh, skulle ønske jeg hadde den egenskapen som deg akkurat der!

    Det er ikke det at jeg ikke VIL vite litt om alt, men det skal så latterlig mye til for at noe faktisk fenger meg ordentlig. Og når jeg virkelig blir interessert i noe nytt, så dabber det desverre like fort av som det kom på.
    Mulig jeg vet litt om alt, men det ligger i så fall veldig langt inne :D

    Jeg må kanskje begynne å lese aviser..? Er jo så lite kult og alltid være den som aldri får med seg hva som skjer i omverdenen, og som egentlig ikke "bryr seg".

    SvarSlett