04.12.2012

All I want for Christmas...

.... is a gooat. I år ønsker jeg meg én ting; Symbolske Gaver. Enten fra Kirkens nødhjelp, Redd Barna, Røde Kors, Plan (fadderorganisasjon), WWF (hjelper blant annet utrydningstruede dyr rundt om i verden), eller andre organisasjoner som gir penger til de som faktisk trenger det. Når jeg surfer rundt på sidene deres, klør håpet om å få en symbolsk gave.


Tenk alle disse i nød, som faktisk trenger litt av de pengene vi ødsler rundt oss i juletider; medmenneskelighet. Tenk på alle de verdiene som er så lette å glemme i kjøpepresset; på det som jula handler om. Tenk på gleden man kan vise andre, ved å gi noe man har laga selv. Det som viser at man har lagt ned tid og arbeid i julegaven. Tenk på alle tingene du har på rommet ditt, og i huset ditt generelt. Tenk på hvor lenge du har overlevd med de midlene du allerede har; ikke-materialisme. Tenk på alt stresset penger egentlig påfører oss, og på all gleden du kan få av opplevelser; Jeg tenker på julemagien.

Christmas presents

Der er ikke det at man ikke skal kunne ønske seg fine ting til jul. Om man har ønska seg noe lenge, viser det jo faktisk at det er noe man har lyst på, og ikke bare en impuls. Også er det jo ekstra fint om noen andre vil kjøpe det for deg, istedet for å kjøpe det selv! Det jeg mener, er at vi kan slå to fluer i en smekk, spesielt til de som ikke ønsker seg noe spesielt fordi de har alt - som for eksempel til meg!

Christmas Present Corner

Jeg blir glad for andre gaver også, men jeg håper folk vil bruke de få kronene de skal bruke på meg (om de skal), til noen som trenger det mer enn meg. Dette er det jeg faktisk ønsker meg i år, akkurat som andre skriver laptop, smartphone og utenlandsreise på sine lister. Dette er mi ønskeliste - og jeg vil bli ufattelig glad om jeg får kort der det står "Siv, på vegne av deg er det nå sendt 200,- til ungene i Sierra Leone".
/Bildene er lenket

29 kommentarer:

  1. ååh du er virkelig én å se opp til! Jeg ser opp til deg!!! skulle ønske jeg var like lite materialistisk som deg.

    SvarSlett
  2. I går blir det faktisk mange hjemmelagede gaver. Eller, det blir få gaver og mange lager jeg selv. Rett og slett fordi jeg ikke har råd til så mye dyrt i år. Noen får til og med gaver på dugnadstimer. Håper de alle blir fornøyde :)

    SvarSlett
  3. Du er så god <3 Flere skulle vært som deg <3

    SvarSlett
  4. Veldig inspirerende å lese innlegget ditt om alternative gaver. Jeg har funnet flere av gavene til jentene i familien her:
    http://www.plan-norge.no/alternative-gaver
    Smykkene er både trendy og går til en god sak :)

    SvarSlett
  5. Så fint skrevet! :) Visste du at gjennom The Body Shops gaveesker har 3200 barn fått skoletilgang i Nepal? Vi er med på å gi tilbake vi også. Dessuten har 80% av alle produktene Community Fair Trade ingrediens fra 25 distributører over hele verden, som har hjulpet over 300,000 mennesker i områder med dårlig kår. Det er så fint å jobbe i en butikk med verdier, der vi bidrar både i lokalsamfunnet og for mennesker som ikke har alle mulighetene vi har. Give Joy :)

    SvarSlett
  6. sv: tusen takk, merker jeg trenger litt lykkeønskninger haha! Heldigvis er det desember så alt er liksom litt bedre uansett :D

    Supersmart gave! Jeg fikk en geit til jul en gang (ikke bokstavelig, men en symbolsk gave haha). Det var litt gøy å lese på kortet at gaven min har ført til at en familie i Afrika har fått en geit til jul :D Selv om jeg selvfølgelig også ønsker meg penger til meg selv.. jeg skal innrømme at jeg er litt grisk sånn sett.

    SvarSlett
  7. åhh, du er så inspirerende og snill! føler meg så slem når jeg sitter her å ønsker meg elektriske ting og klær... når man egentlig ikke trenger det. har jo nok fra før. men er jo bare sånn vi er vandt til, tar som en selvfølge, er jo sånn vi er vokst opp! setter ikke pris på det vi har sånn som vi burde gjort.

    SvarSlett
  8. Du er snill, Siv:) Flere skulle hvert som deg:) Jeg kunne godt tenke meg det samme selv. Jeg er fadder til en gutt igjennom Plan, så jeg har sendt etter noen julegaver i år fra Plan:)

    SvarSlett
  9. Det er håp for framtida vår Siv, når en sånn undom som deg er i frammasj :-) Kan ikke du bli politiker da, og få litt orden på ting og tang :-) Det hadde vært noe det:-)

    SvarSlett
  10. Åh, jeg skulle ønske jeg var like lite materalistisk som deg. DU er et FORBILDE! <3

    SvarSlett
  11. Du er så gullenesgod Siv! :-D Virkelig! <3 forresten, har kuttet ned på spørsmålene på konkurransen, fordi jeg skjønte den kanskje var litt i hardeste laget etter den søøøte kommentaren din! Så om du vil prøve igjen, så skal du gjerne få det, og det er bare å jukse om du vil det, svarene skal være lett tilgjengelige nå ;-) Stor juleklem fra meg! :-))

    SvarSlett
  12. Det er ikke mange 17-åringer som deg Siv :) Du er virkelig et forbilde! Vi har jo alt vi trenger her i Norge. Er ikke mange som sparer for harde livet til noe de ønsker, nå bare kjøper vi på impuls og bidrar til bruk og kast-samfunnet. Utrolig fint å gi noe til noen som ikke har det like enkelt som oss!

    SvarSlett
  13. Bruker alltid å kjøpe en geit og to i julegave, og får jeg selv blir jeg veldig glad selv om det ikke står på den innbilske ønskelisten min, hehe!):) Håper du selv får mange geiter!:)

    SvarSlett
  14. Du er så god, Siv! Det er så innarbeidet for meg å ønske seg og få materialistiske ting, tanken på å avstå helt er uvant! Utnytter ofte jul og bursdag til å ønske meg bruksting til leiligheten og tid og opplevelser sammen med venner.

    SvarSlett
  15. Du er så klok du, Siv! Føler meg nesten som et dårlig menneske som bare vil ha mer og mer i stedet for å tenke sånn som deg. Selv om jeg gjør det også. Du setter virkelig tankene i spinn og hjelper oss å fokusere på det som er viktig :)

    SvarSlett
  16. Minner om at luke 5 av kalenderen min er åpen for deltakelse :D Ha en fin 5.desember!

    SvarSlett
  17. Veldig fine ønsker<3

    Elsker julekalenderen din forresten;)

    SvarSlett
  18. Du er så tvers gjennom god, Siv <3 Eg sender tusen juleklemmar!!!

    SvarSlett
  19. Så fint å ønske seg sånne ting i stedet for ting man ikke trenger :)
    Rognan-gutten? Her må jeg ha gått glipp av noe :P
    Takk, søta!

    SvarSlett
  20. Du er et fint menneske Siv! :) Jeg beundrer deg :D Og du har inspirert til å gi slike gaver, noe jeg ikke har tenkt som en mulighet tidligere.

    SvarSlett
  21. Du er så fornuftig Siv, det er klart at det er fantastisk om alle kunne ønska seg slikt istedet for.. men istedet for og ønske meg slikt til jul, så gir eg heile året, sender klær til barneheim året rundt, går ein del penger i porto, men det er ein god følelse :)

    SvarSlett
  22. For nokre fine juleønsker.

    God adventstid :D

    SvarSlett
  23. Fint ønske :) Jeg kjøper alltid julegave til oss (meg, kjæresten og Chaplin) hos Norsk Folkehjelp.

    SvarSlett
  24. Har faktisk kjøpt to symbolske gaver fra Plan til meg selv :p

    SvarSlett
  25. Det er en kjempefin julegave, og det viser at man også tenker litt på de andre midt i julestria!

    Selv prøver jeg å kutte ned budsjettet (må ha nok til fly og hotell vettu! ;)) å lage julegaver for hånd i år. Så langt har det gått kjempefint! Det som overrasket meg mest var hvor lenge jeg kunne sitte der å sulle og være kreativ mens jeg sang med på julesanger, nøt en pepperkake eller to sammen med litt julebrus.
    Ikke bare er det koselig å få hjemmelagde gaver, men det er også like koselig å lage dem!
    Man glemmer tiden og verden rundt der man sitter med litt julemagi :)

    SvarSlett
  26. Du er inspirerende som alltid! I år skal jeg gi mor og far symbolske gaver fra Røde kors, diplom for "Snille barn". :P

    SvarSlett