30.11.2012

Vorte

For et himla stygt ord. Eller, assosiasjonene vi lager oss er iallfall veldig stygge. Jeg tror det er litt instinktivt at vi holder oss unna vorter og andre utvekster som ikke egentlig holder til på kroppen. Fra gammelt av var det vel de med utvekster som ikke overlevde, og sånn fikk de som reagerte "rett" føre sine gener videre. (Biologi, people). Men vorter forbinder vi ikke med noe vi ønsker oss, det er iallfall sikkert!

Mrs Witch

Det som er så dumt med både vorter og andre ubehageligheter som kan påføres kroppen, er det tabubelagte og det tabu fører med seg. Rundt tabubelagte temaer blir det alltid spunnet myter, unøyaktigheter, oppspinn og usikkerhet. For ikke å glemme forlegehet! Vorter smitter lett - det er sikkert. Man kan allikevel omgås de med vorter! Men de som har vorter sier som regel ikke så mye om det, og ikke sjeldent klør de på den i håp om å kunne rive den av. De uten disse utvekstene føler avsky mot dem. Og det er jo ikke så rart det heller - vi menger oss ikke med folk med spysjuka heller!



Så om ingen vet hvem som har vorter, og de som har vorter ikke vet hvordan behandle dem, har man allerde havnet i en ond sirkel. For den som sitter igjen med denne accesorien, er det ikke en behagelig situasjon, og de har jo ikke akkurat valgt tilbehøret selv... Som lita hadde jeg ei vorte under foten, og det var flaut. Det var jo aldri noen som snakka om sånt. Enda værre var det å ha en på fingeren på ungdomsskolen, men da var vi (heldigvis?) flere. Men det fører en del skamfølelse med seg å ha noe sånt på kroppen, og det kan lett gjøre noe med selvtillitta.

Det som er aller mest irriterende med vorter, er at de er akkurat som katter: de eier flere liv. Det skal litt til for å kvitte seg med dem, for virus tviholder på cellene dine som ingenting annet. Man må være konsekvent og bruke motmiddelet helt til den er borte. Vorte-tema i dag tenkte jeg på som en avslutning på november og Movember-aksjonen. Vorter er noe både menn og kvinner kan plages med, selv om det kanskje er enda mer tabu innen kvinners helse.
 /Bildene er linket

Ps. gavekortet er det Iris som får! Smil. Og dere? Det kommer faktisk mer deres vei!

17 kommentarer:

  1. Husker min bror hadde ett par vorter på hendene, han fikk ikke være på skolekjøkkenet, og måtte gjøre lekser mens de andre lagde mat. Vorter er jo ikke digg, men han følte seg nok litt utafor. Heldigvis fikk han fjernet de hos legen, men da hadde de ikke skolekjøkken lenger..
    Jeg hadde én vorte, inni hånden, og den gikk lett vekk med disse medisinene som skulle smøret på! Det var flaut ja. :/

    SvarSlett
  2. Jeg må flire litt - for det er et artig tema du tar opp. Du har veldig rett i det du skriver, men å faktisk ta seg tid til å skrive om det! Fantastiske Siv! Det er egentlig litt riktig det du skriver. Tabugreia er en stor ulempe på noe så "lite" (selvfølgelig ikke for den som har det) som ei vorte.

    SvarSlett
  3. Alt du kommer på å skrive om! :) Husker at jeg hadde ei på hånda på barneskolen, og det var ikke gøy :S

    SvarSlett
  4. Prøvde skrive en kommentar fra nettbrettet i datafri-land.. Men det gikk visst ikke. Jeg hadde vorte når jeg var liten. Også under foten. Ikke hatt senere i livet. Er jo greit å slippe, selv om jeg ikke ser på de med vorter som hun øverst på bildet ;-) Merker ikke hvis folk har det jeg. Tror ikke jeg har sett en vorte siden jeg var 12

    SvarSlett
  5. //Du har nok misforstått, Siv, hehe.
    Prøv å lese innlegget en gang til med "nye" øyne. Takk for støttende ord, du er så god <3

    SvarSlett
  6. Skjønner hva du mener så godt. Husker jeg hadde tre vorter på hendene mine.. Det var såå flaut! Kunne aldri vise det til noen og unngikk kontakt med andre mennesker. Nå har jeg ikke vorter lengre da. Etter mye slit gikk de vekk, men i stedenfor har jeg fått kviser. Ikke det at det er forferdelig med kviser, men det er på en måte en erstatning for vorter. Irriterende!

    SvarSlett
  7. Så artig tema å ta opp egentlig! Når jeg var liten hadde jeg også under foten, men føler nesten det var 'vanlig' på den tida. Selv om det ikke var noe man snaket om akkurat :P

    SvarSlett
  8. husker at jeg hadde hele lillefingeren full av vorter da jeg var mindre ;s ikke så gøy akkurat!!

    og forreten; du meldte deg på til julekalenderen min, så vil bare gi beskjed om at luke 1 er lagt ut ;)

    SvarSlett
  9. Haha... Du skriver om de merkeligste temaene, det skal du ha! Alltid gøy med bloggere som får meg til å trekke på smilebåndet og bli overrasket..! :)

    SvarSlett
  10. haha, uff, husker jeg hadde flere fotvorter i fjerde klasse. Jeg syntes egentlig ikke det var så ille da - bare fiksa det hos legen, eller noe! Frøys dem vekk :P

    Forresten, i dag begynte også min psykologikalender på bloggen min - jeg hadde vært evig takknemmelig om du sjekket den ut - jeg tror du vil like den :)

    SvarSlett
  11. Hahha Siv med alle de rare tankene sine. Just love you;) Tenk deg ordet vorte på rogalands dialekt med skarr-r du! Det er syke greier det. Jeg blir kvalm og må le samtidig når kjæresten sier slike ord jeg. Samme med hurpe, luft osv.. Da jeg var mindre hadde jeg faktisk lyst på ei vorte for ei venninne hadde det. Jeg pilla og pilla til jeg fikk sår på tommelen og så ble det ei lita vorte til slutt. Ta-da!

    SvarSlett
  12. hahah så utrolig sant!! Har aldri likt ordet og kommer nok aldri til å like det heller.. huff hahah

    SvarSlett
  13. Åhåhå, jo eldre du blir, jo mindre fælt blir vorter. Daa er det helt andre ting som blir problematisk - om det så er utvekster eller personlig hygiene. Oooh yeah.
    Heldig som jeg er, har jeg venner som ikke sjeneres av å prate om slike ting, og tabu er noe vi gravlegger mens vi forteller historier om litt mindre fine ting vi selv har opplevd.

    Men altså.. hvorfor skal alt være så tabubelagt? Jeg liker folk selv om de har vorter, spysyke og flere ting kroppen skiller ut naturlig. Det er nettopp det - naturlig! Det vi går rundt å skyr som pesten er som regel noe av det mest dagligdagse et menneske lever med.. hver dag. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal problematisere ting som i utgangspunktet ikke er et problem. Sukk.. tabu, ass.

    SvarSlett
  14. Måtte også le av temaet. Vorter har jeg ikke tenkt på siden barneskolen, og da hadde jeg også en under foten :) Hadde egentlig inntrykk av at vorter er noe som er mest vanlig hos barn, men kanskje det er fordi ingen prater om dem?

    SvarSlett
  15. Har aldri tenkt på vorta på den måten før! haha- bra skrevet da! som alltid :)

    SvarSlett
  16. Haha, for et tema å skrive om! Du er flink du til å bryte litt grenser ;) Jeg har aldri hatt ei eneste vorte! Men bestevenninna mi hadde flere både på knær og hender, og ho pleide å skremme meg med å si at det var bedre å ha vorte når man er liten, så slipper man å ha det når man er gammel. Så i følge ho får jeg vel vorter i fleng når jeg blir gammal :p

    SvarSlett
  17. Haha, jeg må le!
    Men det er enda godt at noen snakker om det da! Bestemora mi har visst ei vorte på handa si.. Jeg har aldri lagt merke til den, men jeg har hørt hennes morderiske historier der hun prøver å ta livet av den. Gud forby at hun skal få en utdannet lege til å hjelpe seg.. Nei, der i gården går det på saks å tang (!!) til både blod og tårer spretter.

    Hun er jo av den eldre generasjon, og er den i familien med størst dose sta og egenskap, kanskje det er derfor ;)

    SvarSlett