09.11.2012

Rastløst reisehjerte

Finland åpnet en kanalstrøm jeg visste var i meg, men ikke at den var så åpenbar. Så vill. Så rastløs. Under huden bobler blodet, og jeg klarer ikke slå meg til ro. Jeg føler jeg lengter etter noe, uten å kunne definere det. Hverdagen kjeder meg. Vanedyret Siv håndterer ikke lengre alle planene. Jeg vil ut og se verden.



Det hjelper ikke akkurat at Supermarie gjør presist det jeg kunne tenke meg å gjøre; Reiser rundt som en skikkelig backbacker og bor hos vanlige folk. Hun minner meg om en superhelt, så jeg tror ikke noen kan gjøre henne vondt. Jeg vil slå opp med vanene hjemme, bli kjent med nye folk fra rundt om i hele verden. Åpnes for nye inntrykk, se nye ting.



Men jeg er et vanedyr. Jeg har aldri likt at ting kommer plums på. Siv er litt kontrollfrik. Øya mi ligger mitt hjerte nært, men folk er i blant så himla nærsynte. Klaging og syting om alt som er feil, mens jeg vil hjelpe på en større måte. Jeg vil gjøre en forskjell. For å gjøre en forskjell, må man se hvor hjelpa trengs mest - og da må man ut å reise. Jeg vil reise før jeg setter meg fast i klisteret av vaner, lovnader og studielån. Før livet blir definert. Før livet er over.
/Bildene er linket

36 kommentarer:

  1. Skulle øsnke eg berre kunne hive meg på eit fly og reise dit eg ville nonono, men det er ingen hemmeligheit at slik reising krever (for meg, eg orkar ikkje reise helit tilfeldig) planlegging og ikkje minst pengar eg ikkje har.

    SvarSlett
  2. Kjenner igjen følelsen. Bortsett fra egoistisk som jeg er, så har jeg lyst til å reise overalt fordi _jeg har lyst til å oppleve alt. Men det er selvfølgelig mye større jeg skulle ha gjort og. Man må bare begynne et sted:)

    SvarSlett
  3. Har merket den følelsen jeg også. Bare at for meg består det i å flytte rundt.. Som en bohem ;) Kanskje jeg flytter igjen? Snart?

    Reis Siv! Det er nå du lever! :)

    SvarSlett
  4. Aud Helene Fredriksen9/11/12 1:35 p.m.

    Som jeg sa til deg forleden kveld; ikke gjør i morgen det du kan gjøre i dag! Fullfør det helvettet som videregående opplæring består av, og reis og opplev alt det du vil! Det er bare slik man virkelig kan si at man har levd livet! :)

    SvarSlett
  5. Jeg trur du må gjøre det som er hjertet ditt nærmest! Jeg valgte å ikke reise, fordi kjæresten lå meg nærest. Det vil ikke si jeg ikke kommer til å reise, jeg velger bare å reise med han - planen er å reise til Afrika til sommeren. I tillegg tenkte jeg godt over hvordan jeg kan hjelpe mennesker jeg også, og jeg kom til den konklusjon at med grunnskole og hvordan jeg er som menneske kan jeg gi mye - men jeg kan gi mer med en utdanning. Derfor valgte jeg psykologi. Studielån er ingen hindring - den vil nemlig være der så lenge uansett ;) Og studie er heller ingen hindring - det er en styrke. Jeg var litt som deg, ville finne ut hvor det trengs mest hjelp! Etter mye tenking har jeg kommet frem til at jeg ønsker å bidra med og bedre den norske psykiske helse - for det trengs det også. Men stå på - jeg stoler på at du vil bidra med ditt til fordel for noen andre :)

    SvarSlett
  6. Da jeg kom hit til Trondheim for å studere filosofi, møtte jeg igjen en venninne jeg ble kjent med på en språkreise jeg var på som 14-åring. Hun hadde reist verden rundt, og jeg kjente jeg ble så inspirrt av å høre på alle historiene hun hadde. Jeg har så uendelig lyst til å ut og reise. Jeg fikk dratt til Japan i som, gennom Lions Utvekslingsprogram, noe som var helt fantastisk, og jeg kjenner virkelig jeg er lysten på mer!

    SvarSlett
  7. Mm, sånn var det med meg etter at eg endeleg fekk reise til USA i vinter (fyrste gongen eg var utanlands). Tanken p åå berre setje seg på eit fly eller eit tog til ein heilt ny plass er so fantastisk forlokkande!

    SvarSlett
  8. Åh, jeg vet akkurat hvordan du har det.

    SvarSlett
  9. Skulle ønske jeg hadde mot til å reise verden rundt før jeg begynte på utdanninga mi. Just do it! :)

    ps. Tusen tusen takk for kort! Superkoslig :D

    SvarSlett
  10. Flotte og kloke tanker fra Siv nok en gang! Håper du får får oppfylt disse drømmene, og det får du nok :D
    xx Siri

    SvarSlett
  11. Kjenner meg så veldig igjen i det du skriver. Jeg elsker å reise og vil gjerne oppleve et nytt land hele tiden, skulle ønske jeg kunne reist over alt flere ganger i året. ÅH, tenk å bare vært på jorden rundt reise før man slo seg ned. Desverre har vi begge to fast jobb så det blir lite tid til reising. Skulle ønske at man ikke var så låst til alt, mitt mål er å bli min egen sjef - så kan jeg reise så mye jeg vil. Så sant jeg får med meg noen å reise sammen med såklart. Neste år drar vi til New York, hans første og min andre gang. Skal bli fantastisk :)

    SvarSlett
  12. Gjør det!! :-) Ut å reise! Det er mye lettere når du er yngre, mye lettere å "sitte fast" etterhvert som du sier. Jeg har reist mye når jeg var yngre, var på Inter-rail hver sommer i 4 år, fra jeg var 18 til jeg var 22, brukte alle oppsparte penger til det, fikk aldri lappen pga det, men har aldri angret et sekund :-) Var fri og singel, traff masse folk og ble kjent med, så nye steder, byer, lærte meg massevis om verden og meg selv. Anbefales. Etter Inter-rail-årene tok jeg noen år med fly hit og dit, supert det også :-) Når du første har blitt litt bitt nå, go for it ;-)

    SvarSlett
  13. SV - Den er jo bra for de som ikke er så leseglade, men for vi som ønsker noe mer voksent ble det for enkelt etter min mening. Åhhh, så bra å høre :D ! Ble glad nå, hihi!

    xx Siri

    SvarSlett
  14. Reis hvis du har tid og penger til det :-) Opplev ting. Jeg er litt "sur" på meg selv for at jeg ikke tok meg et friår fra skolen for å reise. Men da hadde jeg ikke møtte de fine menneskene jeg har i klassen min eller vært ferdigutdannet i 2014 :-)

    SvarSlett
  15. For et superfint innlegg! Jeg skulle ønske jeg var Supermarie akkurat nå! Det hadde vært noe, det!!

    SvarSlett
  16. Eg kjenner til det. Har lyst til å reise, men har ikkje eventyrlyst.
    Skal nok eigentleg reise til London neste år *kryssar fingrane at det blir*

    SvarSlett
  17. Du er litt fantastisk du. Jeg har tror på at du klarer alt du vil, og gir litt slipp på vanedyret når du vil :)

    SvarSlett
  18. Hvis du har muligheten så REIS! :D Jeg kan ikke se for meg hvor jeg ville vært om jeg aldri hadde tatt avspark og satt meg på et fly for å se verden.. Man lærer så utrooolig mye, både om verden i seg selv, andre mennesker, land og kulturer. Væremåter og livsforståelser. Og ikke minst lærer man utrolig mye om seg selv!

    Jeg må på 3-4 reiser i året MINST for å ikke føle at jeg har mistet meg selv, haha. Å slå seg til ro får jeg gjøre senere.. man lever bare en gang :)

    SvarSlett
  19. Jeg skjønner så veldig godt hvordan du har det! Jeg ELSKER å reise, og det er en grunn til at jeg pakket to kofferter og flyttet til Paris, liksom... Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  20. Anbefaler deg å REISE , ta utvekslingsår, eller bare spar opp penger med å jobbe til å bare reise som du vil etter vgs! :D Du er ung enda og har ingenting som sier at du må være stuck der.. du har ikke mann eller familie eller noe sånt :) så det er bare å reise som du vil! :D det blir mye vanskeligere senere i livet å bare stikke fra alt, så gjør det mens du er ung så kommer du nok ikke til å angre :D Det tenker jeg! Jeg vil reise mest mulig før jeg blir for "gammel" og har alt for mye å være hjemme for :p

    SvarSlett
  21. Kjenner igjen denne følelsen også, men det gjør vel de fleste. Å reise er uten tvil et av høydepunktene i livet!

    SvarSlett
  22. Da reiser du! Det finnes jo mye man kan gjøre på reisene sine, delta frivillig i flere u-land i 2-3 måneder feks:) Jeg skulle ønske jeg hadde reist mer før jeg fikk meg fast jobb for å si det sånn! Har du penger og tid, så gjør det!!!

    SvarSlett
  23. SV: Hihi, så hyggelig at du ble stolt av meg da, det hadde jeg ikke forventet :P Det er garantert lov å bli stolt over seg selv når man klarer noe man ikke trodde man skulle klare :)

    Jeg synes du skal reise, og så kan du skrive en reiseblogg, og vi kan følge deg rundt i hele verden :D Har vi en deal? Hehe

    SvarSlett
  24. Du skriver AKKURAT slik jeg føler nå!!! Rastløsheten min har fått meg til å begynne på planlegging av en "utenfor comfortzone"-tur jeg så inderlig vil gjennomføre, muligens neste sommer eller neste etter der. Bli med meg og reis!! Haha :)

    (Jeg leser også Supermaries blogg for tiden og ja... det frister og frister og frister helt inn i ryggmargen!)

    SvarSlett
  25. Jeg synes virkelig du skal reise ut når du er ferdig med skolen. Man har så godt av det. Å se andre kulturer og oppleve andre land. Jeg er sikker på at du kunne gjort mye godt i land hvor det trengs hjelp, for du har så stor medmenneskelighet og du er så interessert i å hjelpe andre!!

    SvarSlett
  26. Ååå, skjønner hva du mener! Leser også bloggen til Supermarie og det gjør ikke akkurat at man får mindre lyst til å reise rundt og oppleve fantastiske ting! Og ikke minst det å kunne fotografere masse spennende og artige ting.. SV; Nei, er så usikker! Og skjønner godt hva du mener. Har aldri blogget der før selv så jeg vet ikke hvordan det er "egentlig", men har fått litt inntrykk av at det ikke er så bra der. Både i forhold til de som bruker portalen og de som eier den... Men jeg får se hva det blir til. Jeg frykter at ipublish kan slettes når som helst ettersom det ikke er så mange som bruker den, så plutselig er vel bare alt borte :P hehe

    SvarSlett
  27. Sv: Jeg tror vi var så forberedt på å ikke finne blåbær når vi gikk ut her, at det at vi ikke fant så mye, absolutt ikke gjorde noe :) Er ikke det et godt livsmotto? "Forvent nederlag, så bli du aldri skuffet" xD

    Absolutt. Heldigvis ser det ut som det er en bølge på vei innover med folk som ikke ønsker å være en del av dette bruk og kast-samfunnet... Jeg skulle bare ønske den bølgen kunne komme litt fortere og kraftigere enn det den har gjort til nå :)

    SvarSlett
  28. Har anbefalt bloggen din hos meg i dag :-)

    SvarSlett
  29. Jeg vil så gjerne reise jeg også! Det er bare sånn 3-5 år til den gang! :/

    SvarSlett
  30. Jeg er nok et vanedyr selv, elsker å reise på ferie, men noen lange turer kunne jeg nok ikke tatt, jeg er altfor glad i mamma, pappa og lillebror, og nå også i kjæresten og Chaplin.. Men reise det må man gjøre, det er så gøy!

    SvarSlett
  31. Husk at du kan gjøre en forskjell uansett hvor du er ! :) Jeg tror du allerede gjør en forskjell på livet til mange mennesker:)
    Jeg har også et ønske om å reise rundt og oppdage ting, det hadde vært så fantastisk å reist jorda rundt og levd fra hånd til munn :D

    SvarSlett
  32. Reis!! :D Misunner egentlig alle de som gjør det :) For min del kommer jeg og har jeg kun reist på korte turer, men det er det som passer meg :) Men for en erfaring det gir!!

    SvarSlett
  33. Jeg sier meg enig med Sissel-Johanne ovenfor her.. REIS!
    Det er vel nå det er passende å bruke YOLO? Vel, akkurat det har vel ingen vært noen hemmelighet, at man lever bare en gang, men av og til trenger vi en sånn påminner!

    Voksenlivet kommer så altfor fort, og for de fleste kommer det for brått. Lev livet, vær ung og dum (men ikke for dum), se verden og skap uforglemmelige minner som man kan tenke på for å gjøre hverdagen litt lysere når babyen ikke slutter å grine, hunden har dritti på gulvet, mannen i huset nekter å ta oppvasken og bilen vil ikke starte når du allerede er for sent ute til jobb.

    Du burde hive deg med søskenbarnet mitt, han er reisegal. Bokstavelig talt, han er mer ute i verden enn hjemme iløpet av et år. Nå har han nettopp kommet hjem fra USA, og om knappe tre uker reiser han til England igjen.
    Jeg tror at Interrail også hadde vært noe for deg! :)

    SvarSlett
  34. Om du får eller har muligheten Siv, gjør det! Det finnes to typer mennesker, de som drømmer om å gjøre noe, og de som faktisk GJØR DET! :-) Alle reisene jeg har vært så heldig å være på i år, har virkelig fått frem noe i meg og, og jeg vil ut å oppleve så mye mer. Akkurat nå tillater ikke forma det, men kanskje om noen år? Kanskje jeg da står i en klesbutikk i Amerika, og lever livet mitt der? Eller kanskje jeg jobber som reiseguide i syden? Aller helst vil jeg vel egentlig til England :-)

    SvarSlett
  35. jeg tror en slik reise ville passet deg yppelig! Går ikke ann å ikke bli sjarmert av Siven vår;) Og så finner du din store kjærlighet et sted der ute. Enten det er en mann, et land eller by. Ser det for meg;) Kom deg ut - å lev!

    SvarSlett
  36. Ååh, da må du jo ut og reise!! Jeg har alltid vært slik selv.. Misunnelig på alle de andre som studerte i utlandet eller bare loffet rundt mens jeg var stuck her i kalde Norge. Men nå - endelig - skal jeg reise litt jeg også! Drar på en 3 mnd finne-seg-selv-reise rett rundt nyttår.. :) Hva er det som stopper deg? Sånn egentlig? For meg så var det kanskje det at jeg ikke helt følte at jeg fortjente det og jeg lagde masse unnskyldninger for meg selv..

    SvarSlett