03.11.2012

Finske elever, Marimekko og KjendisSiv...

Onsdag var det duket for å snakke med finske elever. Vi hadde fra før inntrykket av at de ikke riktig liker skolen (med tanke på skolemassakrene som har vært), og at de ikke tør si det de vil. Det var noe annet vi kom ut derfra med, for de virka positive nok til skolen - og med nesten 6 i snitt...

For ikke gjenta meg selv, så kan jeg linke dere til artikkelen vi skrev om den finske skolen. I bunn og grunn fant vi ut at finner ikke har noen muntlig opplæring i skolen, og at de da er veldig redd for å bruke i praksis det de kan, selv om de har scoret høyest på pisa-undersøkelser. De har også et helt annet system enn oss i Norge. I artikkelen finner dere også en type "5 på gata" der vi intervjua noen finske elever.

Artikkelen som ble skrevet om temaer fra sesjonen, kan dere se her. På nordenskorrespodenter-bloggen kan dere lese de andres artikler også - alle hadde forskjellige vinklinger og tok opp viktige saker! Det er ikke så mange som har hørt om Nordisk råd og sammarbeid. Sikkert mye fordi presse ikke orker å skrive om noe som ikke inneholder katastrofer og elendighet. Det er veldig dumt - dette er et viktig sammarbeid, så absolutt. Vi har mye større slagkraft når vi er 26 millioner mennesker enn, for eksempel Norge alene med 5 millioner.

Onsdag besøkte vi også Marimekkos hovedkvartaler, men jeg kjøpte ingenting. Alt for stive priser for min del. Vi besøkte etterpå ei kirke - for morrosskyld. Som dere har fått noen gode eksempler på, så har ikke bildene mine vært så mye å skryte av. Jeg har heller konsentrert på opplevelsen! Onsdag kveld holdt jeg forresten tale, og det skrev to av de finske nordenskorrespondantene om i sin finske lokalavis. Kommende kjendis her, skjønner dere...

25 kommentarer:

  1. Åååh, det hørtes spennende ut! Å få oppleve hvordan andre skoler har det må være interessant og lærerikt. Marimekko ja, de har priser som iallefall ikke jeg føler er verdt det du får for pengene! :p

    SvarSlett
  2. Så nå er du litt lokalkjendis i Helsinki-området :-) Moro. Det hørtes ut som du har hatt en flott tur. Man lærer mye av å reise rundt sånn,møte folk og høre hvordan andre har det. Mye er jo likt innen landene i Norden, men mye er jammen meg forskjellig også!! Og jeg har veldig inntrykk av at skolesystemet er anderledes, både på godt og vondt. Bra du har hatt en lærerik og fin tur :-)

    SvarSlett
  3. dette var interessant å lese om! Dette er hadde jeg ingen peiling på, så liker at du skriver om det! Kos deg videre, håper du lærer enda mer som du kan fortelle oss uvitende! hehe :)

    SvarSlett
  4. Så utrolig spennende å lese om! :) Virker som du fikk mye ut av turen:D

    SvarSlett
  5. Det virker som du har hatt ein fin tur. Så kjekt at du er ein kjendis.
    Ha ein fin laurdagskveld:)

    SvarSlett
  6. Morsomt å bli kjendis da, hehe ;D Ble virkelig imponert over hvor flinke de må være når det kommer til skole, men synd at de ikke har noe muntlig opplegg.
    xx Siri

    SvarSlett
  7. Åå, ser så gøy ut! Sykt at de klarer å få 6 i snitt! Kanskje de er vandt til å jobbe mer for tingene enn vi nordmenn er?

    SvarSlett
  8. Tøff som holder tale! Høres ut som en kjempe bra erfaring hele opplegget!:)

    SvarSlett
  9. Som lærerstudent så måtte jeg bare lese den artikkelen dere hadde skrevet om skolesystemet i Finland. Syns det var veldig interessant å lese! Ble overraska over forskjellene, særlig det med at de ikke hadde mye muntlig (wow.) Gøy å få litt innblikk og inside information fra deg der borte hehe :)

    SvarSlett
  10. Haha, sånt er jo litt gøy da! Det synes iallefall jeg. Jeg er på saken om å lese saken, forresten (haha). :D

    SvarSlett
  11. SÅ utrolig spennende! Syns det er så rart å lese om andre skolesystemer, nesten litt sprøtt hvor store forskjeller det er. Spennende å få en slik mulighet! :D

    SvarSlett
  12. Så utrolig spennende å se hvordan det er på skoler i andre land! Spesielt når vi vet at Norge er de landet som skårer lavest på nasjonale prøver bortsett fr Sverige. Da er det interessant å se hvordan opplæringen er andre steder. Så spesielt å ikke ha muntlig undervisning. Men karaktervis ser det ut til at de klarer seg strålende:P

    SvarSlett
  13. Så utrolig lærerikt og spennende. Så ulikt skolesystem og de gjør det så bra, Norge har noe å lære.

    //det var random med kjendisene ja, vi satt på samme bar som de, bare noen meter unna:)

    SvarSlett
  14. Det er spennende å følge med på "reisebrevene" dine!

    SvarSlett
  15. Så mye spennende dere får oppleve! Sikkert interessant å se hvordan elever har det i andre land og hvordan undervisningen er lagt opp!

    SvarSlett
  16. Høres spennende ut det dere har opplevd!

    SV;Innlevering gikk fint den:) Fikk levert den inn på fredagen yay!

    SvarSlett
  17. Dette er litt på siden, men jeg lurte på hvordan Oban er om vinteren? Har så lyst til å reise dit, men kanskje best om sommeren?

    SvarSlett
  18. Så spennende! :D Og så gøy å være kjendis, HEHEEH.

    SvarSlett
  19. dere har fått lære mye høres det ut som, skal lese artikkelen etter jobb :)
    gleder meg :)

    SvarSlett
  20. Wow så kult! Kjendis og greier, eg skal lese artikkelen no, gler meg, spanande å lære litt om andre skulesystem!

    SvarSlett
  21. Så utrolig spennende og enormt lærerikt! :)

    SvarSlett
  22. Hva er vel vitsen med kunnskap om de ikke tørr å ta den i bruk i praksis? Gode karakterer er da ikke alt. Hmm merkelig. Sikkert veldig interessant å prata og intervjue de da. Man kan sikkert lære mye av hverandre begge veier=)

    SvarSlett
  23. Oi! Ja, det er vel store forskjeller på skolesystemene rundt om i verden ja, og da er det litt rart å merke at forskjellene er store, så nærme oss! :-P Syns det er bra at du ikke har sprunget deg ihjel med kamera jeg, men heller levd i øyeblikket, brukt alle sansene på å være DER :-)

    SvarSlett
  24. Så spennende å lese om det finske skolesystemet, særlig siden de gjør det så bra på PISA-testene hvert år. Jeg får inntrykk av at de sitter på solide fagkunnskaper som er veldig målbare, mens norske elever kanskje er mangelfulle på en del grunnkunnskap, men har andre egenskaper som ikke nødvendigvis kommer frem. Prosjektsamarbeid og muntlige fremføringer er faktisk veldig jobbrelevant når jeg tenker meg om. Jeg skulle bare ønske at det var en bedre måte å luke ut blindpassasjerere på.

    Jeg er overbevist om at det er en stor ulempe at internett er tilgjengelig så å si hele tiden. (I hvert fall på min VGS.) Ja til et mer gammeldags system med mindre PC-bruk - som i Finland! Ja, jeg vet det heter ansvar for egen læring, men de færreste er klare for det, selv på VGS.

    SvarSlett
  25. Neste gang du besøk Finland, så vet jo alle hvem du er! Da kan du forlange litt VIP-treatment! ;)

    Alltid gøy å lære noe nytt! Personlig synes jeg det har vært kult å besøke nye skoler, som har gjort ting annerledes enn det jeg har vært vant med! Skole føles på en måte ikke det samme når det er noe nytt ;)
    Her i Norge er jo systemet mer eller mindre det samme over hele fjøla, men jeg fikk jo prøve meg i Tyskland i ei måned om ikke annet - kontrasten fra der og her var MEGET stor, haha!

    SvarSlett