05.11.2012

Refleksjoner som Nordenskorrespondent

Dagen(e) derpå: Endelig har vi tid til å ta inn over oss alle inntrykk og ny lærdom vi fikk de fem dagene i Finland. Trettheten fra sene kvelder og tidlige morgener ble erstattet av adrenalin og nysgjerrighet - nå har vi derimot hatt tid til å hvile ut.

Photo_Ingeborg    

Jeg fikk prøve å intervjue på ordentlig, og jeg har skrevet lange artikler, på litt over to timer for å rekke deadline. Fem dager i godt, nordisk selskap gjorde oss alle en smule språkforirra, og hodet tenker litt på både dansk, svensk, finlandssvensk og norsk (til og med på flere dialekter!). Jeg merker jeg snakker en brøkdel saktere og tydeligere nå, selv til med-øyværinger. Mon tro hvor lenge det varer...

Jeg er så glad og takknemlig for å ha fått være med på et opplegg som dette. Før hadde jeg vel mine fordommer; Dansker var alle halvskalla, skjeggete, smålubne, pølsespisende menn; Finner var anonyme, små særinger; Svensker var bare veldig uforstående. Ingen av disse stemmer - vi er nemlig så like! Den største forskjellen ligger i språket - og den er jo ikke så stor! Øvelse er alt som skal til for å forstå hverandre, og den øvelse burde vi alle gjøre litt av. Det er faktisk større forskjeller innad i dette Noregs land, enn det er på nordiske språk.

 Photo_Private, "In the process of writing"   

Denne opplevelsen ville jeg ikke vært foruten, nei. Latterkuler på sene kvelder, der vi diskuterte kulturforskjeller, metaforer, utrykk og vitser, men også politikk og personlige meninger. Å ha sånne nye bekjentskaper fra rundt om i Norden er et privilegie som er de færreste forunt. Jeg håper vi alle 16 klarer å holde kontakt, og at vi kanskje klarer å treffes ved et senere tidspunkt. Jeg fikk i alfall lyst til å besøke både København, Göteborg, Røros og Drøbak. Men aller mest håper jeg at jeg klarer å huske mest mulig fra denne turen!

35 kommentarer:

  1. Det er skikkeleg bra at du set pris på å ha fått vere med - fordi det er ei veldig verdifull erfaring og den fell i best jord hjå nokon som veit å setje pris på den! Høyres ut som de har hatt det skikkeleg bra og fått med dykk gode erfaringar vidare :D

    SvarSlett
  2. Så bra du sitter igjen med så gode inntrykk:D Garantert en verdifull opplevelse du har fått være med på;)

    SvarSlett
  3. Høres ut som en lærerikt og spennende opplevelse:)

    SvarSlett
  4. Jeg synes det høres ut som et kjempespennende prosjekt du har vært med på! Ekstra gøy om du har fått noen nye venner i samme slengen :-D

    SvarSlett
  5. Det høres skikkelig kult ut, Siv :) Tror ikke du kommer til å glemme så mye altså :)

    SvarSlett
  6. Lille søte, så bra at du har hatt en kjempefin tur med masse lærdom og minner :) Ta de med deg videre :)

    SvarSlett
  7. Høres ut som et utrolig spennende og lærerikt opplegg, så heldig du er! :D Misunner deg litt, jeg...hihi. Klem fra Ingvild!

    SvarSlett
  8. Så spennende, høres ut som du virkelig har hatt en bra tur og lært masse :)

    SvarSlett
  9. So kjekt, altso! Å få vener som er annleis enn deg (heilt til du finn ut at de er eigentleg veldig like) er utruleg verdifullt. Eg har planar om å engasjere meg meir i den internasjonale gruppa her på høgskulen, for det hadde vore so fint å blitt kjent med folk frå andre kulturar.

    SvarSlett
  10. Slik kontakter er så kule å ha, gull verdt, men det er utfordrende å holde kontakten. Jeg merker det selv - med mitt nettverk i Nord-Europa. Facebook derimot gjør det FAKTISK enklere.

    Unner deg opplevelsen. Må ha vært gøy!

    SvarSlett
  11. Ååå, jeg misunner deg den turen ! :D Håper du hadde det supert, og at dette er noe du kan ta med deg videre og bruke :D

    SvarSlett
  12. sv: Jo, det er supert med forskjeller! Og det er jo bra å finne ut hva man IKKE ønsker å bli også, man får jo liksom litt ut av dét også :)

    Å, det virker som du har vært med på en knalltur! Ta vare på minnene og lærdommen og bekjentskapene du har fått den perioden, er nok mange som skulle ønske de fikk være med på noe sånt :D (inkludert meg selv haha)

    SvarSlett
  13. Eg trur at ein av det viktigaste tinga ein kan samle på er minner.

    Det virker som du har fått med deg gode minner frå turen :)

    SvarSlett
  14. God du sitter igjen med en positiv og god følelse kjære venn! Det er jo stort sett kjekt å kunne få muligheten til å være med på noe annen av og til da=) Hehe artig at du er litt "tussete", men du blir nok god som ny snart igjen! Merka da dialekta virka breiere da "Åndenes makt" var på øya mi for noen uker siden, men jeg mener at jeg aldri har hørtes slik ut. Og at dialekta mi er noe jeg har passa på!

    SvarSlett
  15. Høres ut som en flott opplevelse! Glad det ble vellykket(:

    SvarSlett
  16. Så herlig det hørtes ut, både den faglige delen, men også den sosiale delen :-) For det er jo kjempemye verdt å ha bekjentskaper rundt om kring i norden, Europa, verden. Reise rundt å besøke senere, hvis du får tid og lyst osv. Man lærer jo veldig mye av å reise litt rundt, på alle mulige måter, om verden, om folk osv. Jeg reiste mye da jeg var yngre, brukte masse penger på det, prioriterte det fremfor mye TING som andre anskaffet seg. Og jeg har ikke angret et sekund. Det virker som dere var en fin gjeng der borte. Har du lyst til å bli journalist?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk aldri sæma meg til å svare på dette før nå. ALT for sent, beklager så meget! Svaret vet jeg jo ikke, så det er vel derfor jeg aldri svarte. Skulle vel tenke på svaret, også glemte jeg av å tenke på det! Men det var ei stund jeg kunne tenkt meg å bli journalist, men jeg vet ikke helt nå. Hater å bli pressa til å skrive - da får jeg skrivesperre! Også.... nei, jeg vet ikke riktig, jeg!

      Slett
  17. SV:Hææ ser du ikke bildene? :o hva kommer opp? Det funker fint her :/ kanskje det er noe med nettleseren?

    SvarSlett
  18. Så utrolig kjekt å høre du koste deg! :-D Kom sikkert ut av det hele med maaaange gode og nye erfaringer, og det passer jo deg utmerket ^^

    SvarSlett
  19. SV: Så rart, må prøve å legge dem opp på nytt da:/ Jeg bruker Chrome og det funker fint her! :/

    SvarSlett
  20. SV: Får du til å se dem nå? :D

    SvarSlett
  21. Ser ut som en spennende opplevelse! :) Artig å være i Finland sikkert! Det er liksom ikke et av de typiske landene man får opplevd heller! Sikkert kjempeartig! :D

    SvarSlett
  22. Det er best å ta fatt i slike muligheter, fordi det er så mye man går glipp av. Da det var konkurranse om å få dra og bo i England da jeg gikk på vgs var det mange som sa at" har vært i england, ikke så spesielt osvosv", men jeg opplevde og lærte så ekstremt mye og angrer ikke et sekund på at jeg bodde en måned i et annet land.

    SvarSlett
  23. Så bra du har hatt en så fantastisk tur og opplevelse! :D

    SvarSlett
  24. For en mulighet du fikk. Virket veldig spennende :-D

    SvarSlett
  25. Om du har tid burde du skrive det ned! Det gjorde jeg når jeg var på interail, fordi jeg visste at jeg kom til å glemme mye av det :)

    Haha, forskjellige dialekter er da ikke noe spesielt å tenke på. Etter EO-arrangementer (f.eks. landsmøte med 2 deltagere fra hvert fylke) tenker jeg ALLTID på mange forskjellige dialekter. Det samme gjelder for elevtinget (500 elever fra hele Norge)

    SvarSlett
  26. Høres utrolig spennende og lærerikt ut! Bra at du koste deg :D

    SvarSlett
  27. SV: Så hyggelig :) Jeg kommer ikke inn på bloggsiden din :/ Men tweeten så jeg :) <3


    Det høres så spennende ut, du er så heldig som får oppleve så mye :)

    SvarSlett
  28. Så bra det var en vellykket tur! :D

    Det er snodig hvor mye språk og dialekter påvirker hjernen vår.. Jeg har en tendens til å legge ordene mine dit jeg drar.
    Hjemme på Fosen så er det "årntli trøndersk", skikkelig bred dialekt med masse rare ord å mange "nnj" å "llj" her og der, men med en gang jeg krysser fjorden og er tilbake i Trondheim, så er det utrolig hvor mye penere språket mitt blir gitt!
    Jeg vet ikke om jeg har fortalt deg dette før, men hver gang etter jeg har snakket med deg eller skrevet med deg på fb eller noe, så får jeg en trang til å snakke/tenke på nordlandsk (er det et ord??), haha!

    SvarSlett
  29. For en tur du har hatt! Så utrolig spennende :D

    SvarSlett
  30. Rart hvor fort man bli påvirket av snakkemåten til folk man er med:P Kjenner meg veldig igjen i det selv. Og det med fordommer, haha. Skulle kanskje gjort noe lignende selv for å bli kvitt dem :D

    SvarSlett
  31. Høres ut som en fantastisk tur!! Virkelig!

    SvarSlett
  32. Nå har jeg lest alle Finland-innleggene, og artikkelen du skrev! Du er så dyktig, Siv! Jeg blir så matt! Og så reflektert og fin! Så glad for at du fikk deg denne turen, og at den ble så opplevelsesrik og læringsrik som den ble. Det unner jeg deg! :) Tror nok at du kommer til å leve på dette lenge - og ta det med deg videre. :)

    SvarSlett
  33. Ååå, så gøy da :D Hørtes suuupert ut!

    SvarSlett
  34. Hej du lilla galna Siv-Marie! Du får mer än gärna besöka oss med, så nu har du fått inbjudning av Nässjö med! //Cissi (den ena svensken)

    SvarSlett