15.10.2012

Bilens vedlikehold

Om man skal ha bil, må man også vite hvordan man holder den ved like. Jeg som feminist er veldig oppsatt på at jenter også kan skru og mekke om vi vil, så pappa ble vel ganske letta over at jeg hadde godviljen vendt til oppgaven å skifte til vinterdekk. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre om jeg punkterer langs veien, uten å måtte stå som ei intetanende sminkedukke som venter på den reddende prins på sin hvite hest.







Nederst her var pappa i full gang med oljeskift. Jeg vet hva som skjer, men jeg skal ikke skryte på meg å ha gjort det selv. Enda.

40 kommentarer:

  1. Enig med deg - viktig å kunne litt og især å skifte dekk. Litt selvstendig må man da være!

    SvarSlett
  2. Så flink du er! :D Klart jenter kan mekke og være flink med bil :) Jeg jobber på bensinstasjon, og har lært litt av hvert om olje og vindusviskere og de tingene der. Er ikke få menn som har blitt overrasket når jeg uten problemer hjelper de med å finne riktig olje ;)

    SvarSlett
  3. Jeg har punktert langs veien en gang. Jeg skiftet til nød-dekk og kjørte videre og hjem. Ingen veihjelp. Ingen "stå langs veien og se dum ut". Sparte tid gjorde jeg også - fordi jeg slapp å vente på den prinsen som ville ha skiftet det samme dekket.

    HURRA - for jenter som kan skifte dekk på bilen de er så glad i og avhengig av! Møkk under negla er sunt!

    SvarSlett
  4. Då veit æ kæm æ skal ringe vess æ punktere :D hihi

    SvarSlett
  5. Jeg er en veldig jentejente som elsker høyehæler og synes sminke er gøy! Slik har også mange undervurdert meg ;) For selv om jeg liker å se bra ut er jeg likevel ikke ei jente som er redd for å bli skitten på henda. Bytte dekk har jeg gjort siden jeg var 13, bare for moro skyld. Jeg er nok ikke kjempe feminist (kommer vel litt ann på hva man legger i uttrykket), men pappa har vært mitt store forbilde og jeg har alltid måtte være like tøff som gutta :)

    SvarSlett
  6. Haha, tror nok jeg hadde stått i veikanten gitt.. Men er vel mer på grunn av at bilskruing er langt utenfor mitt interessefelt :P

    SvarSlett
  7. Enig med deg:) Viktig å lære, selv om jeg ikke har satt meg inn i alt med bilen:) Bortsett fra det å skifte dekk. Det er jo så mye lettere å spørre Pappa he he. Men enig med deg, vi jenter kan hvis vi vil:)

    SvarSlett
  8. Enig, det er viktig å kunne ordne ting selv :) Skulle ønske jeg kunne fikse bil selv, men på den annen side har jeg ikke lappen, og kommer nok ikke til å ta den med det første, men hadde jeg hatt den, ville jeg absolutt lært meg å fikse slike greier selv.

    SvarSlett
  9. flinkis siv!! jeg er nok mer den som venter på prinsen ;s uffameg.

    SvarSlett
  10. Hihi, hugsar fyrste gong pappa tok meg med for å skifte vinterdekk. Det var rimeleg kult! Og eg elskar korleis hendene luktar olje og bil etter å ha skifta dekk, og korleis du ikkje får vekk svarte flekkar før etter å ha vaska deg minst tre gonger.

    SvarSlett
  11. ehehehe, jeg satser på at jeg har MED meg min hvite prins om noe sånt skulle skje (A)

    SvarSlett
  12. Er veldig enig med deg at slike ting faktisk er viktig å kunne, for plutselig blir du utsatt for en situasjon hvor man trenger å ha kunnskap om det ene og det andre. Dessverre skal ikke jeg skryte på meg at jeg kan så fryktelig mye om bil, til tross for at jeg synes det er gøy med bil, motor og eksos. Pappa har lært meg å skifte dekk, men det ble med det, for jeg har ikke god hukommelse og har dessverre glemt det like fort som jeg lærte det. Jeg satser vel egentlig på å møte drømmemannen som har peiling på bil når jeg står i veikanten med punkterte dekk :)

    SvarSlett
  13. Digger at du er handy Siv! :D Søt er du og ;)

    SvarSlett
  14. Du kommer til å bli et råskinn i bilens verden, på alle måter! Jeg har alt for lite tilgang på bil, så det er like spennende hver gang jeg kjører:P Og så elsker jeg arbeidslooken din;) Kunne vi ikke fått sett hele dette fargerike morsomme antrekket??

    SvarSlett
  15. Enig! Jenter skal kunne ha dritt under neglene uten å syte. Er selv motstander av jentene som bruker gummihansker når de skal ta i jord fordi neglene ikke må bli skitne, stå på!!

    SvarSlett
  16. Haha, så flink du er! Jeg har selv vært med på å skifte dekk da det punkterte på bilen til mamma :D

    SvarSlett
  17. sv: Yes indeed! :)

    Alt til sin tid ;-)

    SvarSlett
  18. Så smaart at til og med har gjort det FØR lappen ligger i lommeboka. Jeg har aldri skiftet dekk, men som du vet har jeg heller ikke verken bil eller lappen heller :-D Veldig greit å slippe vente på prinsen, men om han en dag skulle dukke opp i veikanten, så gjør det jo ikke noe om dere gjør det SAMMEN ;-)

    SvarSlett
  19. Det kan være smart å kunne slik ja. Jeg har ikke bil enda,så da har jeg en mindre bekymring :)

    SV:Tusen takk ♡

    SvarSlett
  20. Du er flink du! Selv har jeg kjørt motoriserte kjøretøy i hele 7 år, og jeg klarer enda å helle olje i bensintanken, haha! Eneste praktiske jeg hittil har gjort på bilen er å polere panseret, og det var bare den éne gangen i fjor sommer. Flaks at jeg både har en behjelpelig bestefar, far, storebror og kjæreste, hhi

    SvarSlett
  21. SV: Gleder meg veldig til å se Kon Tiki :)

    SvarSlett
  22. Så flink!:) Hater å skifte dekk og unngår det som pesten, men definitivt noe som er verdt å kunne!:)

    SvarSlett
  23. Så flink du er! Jeg har bare lært meg hvordan man starter, styrer og stopper en bil. Men så har jeg ikke hatt trafikal grunnkurs heller, tih. Men vil gjerne ha lappen, frister!

    SvarSlett
  24. Dette liker jeg Siv, tumbs up:)) Jeg og kan skifte dekk på bilen, og annet små nødvendigheter som å peile olje, fylle på div væsker, men når det kommer til oljeskift så har jeg ikke gjort det selv enda, jeg heller.. Viktig å være selvstendig og klare ting selv, men må bare innrømme at mannen gjør det meste som har med bil å gjøre - men jeg vet jeg kan om jeg MÅ:)

    //tusen takk søte deg:) Jeg liker å pynte meg, men til hverdags så er det mye "vanlige" hverdagsklær. Ser mange bloggere bruker skjørt og kjoler og oppsatt hår hele uken, men det orker ikke jeg, hehe:)

    SvarSlett
  25. Du er så flink! Kjæresten min skifter dekk og alt sånt, mens jeg ser på og gir han skruer og hjul og det han trenger, hahah! :D

    SvarSlett
  26. SV: Hehe, det er godt det ikke bare er meg. Da jeg skulle se forrige film, så bestilte jeg en billett til Twilight day, da så vi alle filmene rett etter hverandre på kinoen, deretter ble den nye sendt klokken 02.00 om natten. Kommer nok ikke til å gjøre det denne gang, men jeg gleder meg allikevel veldig :)

    SvarSlett
  27. Hehe, du er så herlig!! Flink altså!

    SvarSlett
  28. Flinke flinke siv:) Viktig å kunne dette! Man vet jo aldri når man punkterer langsmed veien:)
    SV;Takk kjære siv:)

    SvarSlett
  29. EG DIGGAR DEG SIV, når eg får meg bil skal eg klare meg utan riddar på kvit hest eg også! Eg må berre byrje å lærekjøyre først (haha, det er for gode kollektivtransporttilbud her)

    SvarSlett
  30. Flinka! :-D Essa, skifte olje får du lett til etterhvert Siv, du er så flink til alt atte ^^

    SvarSlett
  31. Flinke Siv!

    Sånne ting er VELDIG greit å vite. Jeg har selv mast med meg paps ut i garasjen og forlangt å vite hva som er hva, hva som skjer og ikke minst hva jeg må gjøre hvis noe går galt.

    Ute i garasjen og hjulpet paps har jeg vært flere ganger oppgjennom årene, men det aller største (og for meg det viktigste) var da jeg fikk fylle på diesel for noen uker (!!) tilbake, for aller første gang.
    Alle som har fått nyss i det har selvfølgelig ledd og vært helt "HAAAHAHAHA, vet du ikke hvordan man gjøøør det??"
    Nei, jeg er da ikke synsk jeg heller. Og ikke står det noen bruksanvisning på bensinstasjonen heller, jeg har sjekka.
    Jeg har jo alltid vært plassert i baksetet med headsettet på og ventet utålmodig på å rulle videre, det er veldig sjeldent at folk vet hva man skal gjøre dersom man aldri har gjort det før.
    Min største redsel var selvfølgelig at jeg skulle vandre inn i drømmeland, noe jeg veldig ofte gjør, og glemme meg og at det skulle renne over.
    Men pappa'n min forsikret meg om at det ikke kunne skje (phjo). De ordene kom selvfølgelig ikke frem før etter han hadde fått igjen pusten etter latteranfallet sitt da.

    Jeg er kanskje veldig dum, men i det minste finner jeg ut hva som kan, kan ikke og bør skje! ;D

    SvarSlett
  32. Det er nettopp dette som gir meg vegring mot å ville ha bil i fremtiden. Motorer og viftereimer og andre rare deler som ryker støtt og stadig, og det faktum at en må skifte dekk et par ganger i året.
    Men du er virkelig flink som har begynt å lære deg sånt no! Jeg er nok desverre en av de som blir stående hjelpesløs i veikanten og vente på å bli reddet..huff.

    SvarSlett
  33. Jaaaaa! Dekkskift er viktig å kunne! Det lærte jeg lenge før jeg tok lappen selv, og er veldig glad for det. :) Det er slike ting som gjør at livet blir mye enklere om du skulle pungtere. :D

    SvarSlett
  34. Flotte tanker og jeg burde nok satt meg inn i det selv :D Har jo lappen, men vet dessverre ikke så mye om bilens funksjoner. Øvde meg selvfølgelig en god del til teoridelen ved spørsmålene man får på oppkjøring, og lærte meg veldig mye på kort tid!
    xx Siri

    SvarSlett
  35. Eg trudde eg hadde kommentert, men det hadde eg ikkje.
    Så flink du er :D
    Det er fint å kunne gjere slike ting sjølv og ikkje vere avhengig av andre.

    SvarSlett
  36. så flink du er Siv :)

    SvarSlett
  37. Gang på gang kommenterer jeg at du er flink, men det er det du er, Siv, FLINK!! En dag blir du nok stor, et forbilde for noen, noe du faktisk begynner å bli hos meg! :D

    SvarSlett