18.10.2019

Sandnessjøen, Nord-Norge

Jeg er hos besteforeldrene mine i Sandnessjøen, og jeg har masse tid til å tenke. Som jeg skrev på twitter:


Jeg har med meg en bok å lese (gir den så langt bare 3 av 5) og en serie å se på. Men jeg tar meg selv i å sjekke Twitter hvert femte minutt og føle at ingen setter pris på hvor jævla morsom jeg er. Som jeg liker å si: hvis man ikke ler av sine egne vitser, hvordan skal man kunne forvente at andre skal gjøre det?

Jeg har perioder der jeg er avhengig av forskjellige ting: om det er sosiale medier, blogging eller youtube, eller spisende ting som Nugatti zero, yoghurtnøtter og Cola zero. For tida er det Twitter. Sist jeg tweeta like mye som jeg gjør nå var i 2009-2011, da McFly fikk alle sin fans til å registrere seg på nettsida for å følge med på hva de som band og enkeltpersoner holdt på med. Jeg svarte på det de og fansen tweeta om og tweeta selv om alt som hadde med dem å gjøre. For å si det sånn: kanskje greit jeg ikke bruker hverken nikotin eller alkohol, tror ikke det hadde endt så bra.

Ellers er det jo koselig å være hos besteforeldrene sine noen dager. Vi rekker å snakke om litt mer enn vi gjør over telefonen. I morgen kommer en kompis til byen som også har sine besteforeldre her. Da kom det fra besteforeldrene mine: "Ja, e dokker kjæresta?" Jeg måtte jo jeg si som sant var, at jeg skal si fra om jeg en dag får meg kjæreste. Også lo vi. Jeg kan ikke huske at de har mast om sånt før, så jeg synes det er helt kurant at de er nysgjerrige.

Besteforeldrene mine bruker også masse ord som jeg glemmer å bruke når jeg er i Trondheim. Noen ord slutta jeg å bruke fordi ingen forsto dem og jeg ikke orka å forklare det hele tida. Andre ord har bare glidd ut mellom fingrene mine. Her er en liste med slike ord og uttrykk med oversettelse:

  • Gluint      Gutt
  • Veikja      Jente
  • Å snåvve    Snuble
  • Ta ottur      Ta ut av
  • Kopptua    Oppvaskklut
  • Det va jævt      Det va bra
  • Det e trasig      Det er veldig trist
  • Slutt å jåsse     Slutt å tulle
  • Å ta ihop         Samle sammen
  • Likedan           Likens/lik
  • Sigen               Sliten, trøtt
  • Mellabær        Når buksa/gensern ikke dekker og du har mage/rygg bar.  
  • Å hotte sæ      Å fikse på mellabær-problemet; dra opp buksa eller putte gensern i buksa
  • Buksesig        Å "sægge", eller når buksa faller ned. 

Noen fler ord og uttrykk som jeg ofte må forklare for søringer (samlebetegnelse for alle sør for Nordlands-grensa):
  • Æ e på tur           Jeg er på vei
  • Sæme            Bruke unødvendig lang tid på noe
  • Kvælle over        Helle over 
  • Ka mordi sei tel godt?   Hvordan har mordi det, hva snakka dere om?
  • Være lammi          Være sammen med
  • Istakje              Orker ikke
  • Æ blir hautuillat         Jeg blir sprø
  • Nu kjæm han me han    Uværet er på vei
  • Han e stygg ute i dag    Det er dårlig vær

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar